کد مطلب:34812
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:14
چگونه چيزي كه هنوز واقع نشده و وجود پيدا نكرده، ميتواند در پيشگاه خداوند حاضر باشد؟
گذشته و آينده و حال، مفاهيمي است كه ساختة فكر و وجود محدود بشر است؛ زيرا و جود ما هم از نظر «زمان» وهم از نظر «مكان» محدود است، يعني ما در نقطة مشخصي از زمان و مكان قرار گرفتهايم. محدود بودن وجود ما از نظر مكان، مفاهيم «دور و نزديك» را براي ما به وجود آورده، آيا اگر وجود ما تمام جهان را پر كرده بود، دور و نزديك براي ما مفهومي داشت؟!
همچنين محدود بودن ما از نظر زمان، گذشته و آينده و حال را در مغز ما ترسيم مي كند، «حال» زماني است كه ما در آن زندگي مي كنيم و «آينده» زماني است كه بعد از ما ميآيد و «گذشته» زماني است كه قبل از ما بوده، يعني در همه جا مقياس، وجود ماست.
لذا آنچه براي ما«زمان گذشته» است، براي كساني كه يك قرن پيش از ما ميزيستهاند «زمان حال» و براي كساني كه دو قرن پيش بوده اند، «زمان آينده» بوده است!
بنابراين براي وجود «بي نهايتي» كه در هر زمان و مكاني هست، اين مفاهيم ابداً معني ندارد؛ او گذشته و آينده را مانند حال ميداند و ميبينيد و همه در پيشگاه او بطور يكسان حاضرند.
به عبارت ديگر براي وجودي كه مافوق زمان و مكان است، همة حوادث در ظرف خود وجود دارند و در پيشگاه او حاضرند.
معارف اسلام
ايت الله مكارم شيرازي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.